Jumaat, 4 Jun 2010

KURSUS PELUANG PERNIAGAAN EKO PELANCONGAN DI TAMAN NEGARA















KURSUS PELUANG PERNIAGAAN EKO PELANCONGAN DI TAMAN NEGARA telah dianjurkan oleh SURUHANJAYA KOPERASI MALAYSIA pada 2 hingga 4 jun 2010 bertempat di MUTIARA TAMAN NEGARA NATIONAL PARK RESORT , PAHANG.
3 ahli KORAHMAH telah menyertai kursus ini 1. Cikgu Idris Ahmad 2. Abdul Rashid Napiah 3. Pn.Noraini. Sebuah syarikat Bas Kuala Tahan Ekspres (Kuala Perlis - Kuala Tahan ) memudahkan perjalanan kami ke sana. Tempat kursus di Mutiara Resorts Kuala Tahan disertai oleh 100 peserta dari koperasi yang terlibat dalam industri pelancongan seluruh negara.
Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Dato Mangsor Saad (Pengerusi Eksekutif SKM) , Antara ucapan beliau adalah betapa perlunya setiap koperasi berinteraksi dan membuat rangkaian pintar dengan harapan gabungan ini menguatkan serta menghasilkan aktiviti pelancongan yang lebih besar...lidi bersendirian tiada kekuatan dan mudah dipatahkan manakala gabungan lidi berkumpul menghasilkan kekuatan padu dapat melaksanakan hasil kerja yang banyak dan berkualiti......pesanan bernas beliau kepada kita semua...
5 tajuk pembentangan yang telah dikemukakan dalam kursus ini antaranya:
1. Peluang Perniagaan dalam Eko Pelancongan - En Mohd.AlMizat bin Abu Halip (Pengerusi MATTA Negeri Pahang/Exco MATTA Malaysia)
- Keperluan sebagai Agen Pelancongan yang berdaftar dengan MATAA.maklumat lanjut rujuk :http://www.matta.org.my/sebagai persatuan berdaftar yang mengeluarkan lesen inbound(dalam negara)/outbound(luar negara) dan tiketing (urusan tiket pelbagai negara) yang bekerjasama dengan kementerian Pelancongan. Antara syarat untuk memperolehi lesen agen pelancongan adalah 1. syarikat sdn bhd, 2. Modal berbayar 50k~200k, 3. Orang berkelayakan (diploma) .4. telah menjalankan perniagaan lebih 2 tahun.
Beliau telah menerangkan pelbagai kaedah untuk menarik pelancong dalam dan luar negara dengan sumber yang sedia ada. Contohnya homestay dengan mengadakan aktiviti kayuhan basikal tua keliling kampung, menjala ikan, menanam padi, menoreh getah dsbnya.
2. Peluang perniaagan dalam industri Kraf tangan. EN.Ibrahim Ismail.(Pengarah Bahagian Promosi Pelancongan Malaysia)
Nilai Hasil kraf berjumlah RM243 juta setahun.Rujuk http://www.kraftangan.gov.my/
Saranan beliau , buat barang KRAF berkualiti, bernilai tinggi dan unik pada harga terbaik. Ramai orang kaya tanpa mengira harga yang mahu produk unik terutama hanya 1 sahaja dipasaran. Kita tidak mampu bersaing dengan barangan tidak bernilai dengan harga murah seperti di Nilai3.
3. Peluang Pelancongan dalam negara ke Taman Negara. oleh EnKhairol Anuar (Pegawai Perhilitan Taman Negara)
Dengan keluasan Taman Negara seluas 315 km persegi dengan pelbagai spesis haiwan,flora dan fauna dimegahkan dengan Gunung Tahan sewajarnya terlalu banyak aktiviti boleh dilakukan untuk pelancongan dalam negara.Jarak berjalankaki dari kuala Tahan ke Gunung Tahan adalah 55km mengambil masa 7 hari dengan upah guide RM1500 terhad 12 pendaki/guide. Bil.pendaki sehari dibenarkan 4 kumpulan(48pendaki sahaja.) Taman Negara mengeluarkan sijil kepada pendaki.. Boleh juga melalui Merapoh menggunakan khidmat 4x4 untuk memendekan masa perjalanan. Maklumatlanjut layari http://en.wikipedia.org/wiki/Taman_Negara_National_Park http://www.tamannegara.org/

Hubungi saya (Abdul Rashid) untuk maklumat/phamplet untuk budget hotel/chalet/dorm disekitar Kuala Tahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan